Hoppa till innehållet

Vanliga frågor och svar

Vad gör ni för att minska smittspridningen?

Från och med 11 februari 2022 har restriktioner och råd med anledning av covid-19 (coronaviruset) lyfts.

Det betyder att vi på Folkets Hus återgått till normal placering i salong. Du behöver heller inte använda mask vid folksamlingar, uppvisa giltigt vaccinationsbevis eller tänka på saker som trängsel för att minska smittspridningen.

Med det sagt vill vi gärna att du fortsätter vara uppmärksam på och lämna utrymme till dina medbesökare av trivsel och säkerhetsskäl. Tack!

Vuxna som inte är vaccinerade mot covid-19 rekommenderas fortsatt att undvika folksamlingar.

Läs hela nyheten här

Jag hittar inte igen min biljett!

Ingen panik. Så här gör du:

  1. Kontrollera skräpposten på e-postadressen du angav vid köpet. Ibland kan mejl med biljetter helt enkelt fastna där. Leta efter avsändaren Tickster som är vår biljettleverantör.
  2. Prova logga in på MyTickster.com med e-posadressen du angav vid köpet
    Klicka här för att komma till supportsidan hos Tickster

Hittar du fortfarande inte biljetten? Kontakta oss under biljettkassans öppettider på 0921-18550 eller info@boden.fh.se så hjälper vi dig.

Jag kunde inte slutföra köpet och nu är mina platser tagna!

Ifall du avbryter pågående bokning kommer sätena fortfarande vara blockerade. Det här gör biljettsystemet för att flera inte ska kunna att boka samma säten samtidigt.

Efter 15 minuter släpps blockeringen automatiskt. Du behöver inte göra något mer för att den ska släppas.

Prova boka samma platser igen efter 15 minuter. Om sätena inte är släppta efter 15 minuter kan du försöka boka andra. I få fall kan säten bli reserverade när betalningsalternativet är Swish och köpet avbryts.

Oavsett vilket så dras inga pengar från ditt konto om bokningen lämnas olöst. Ville du ha just dessa platser? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Det går inte att boka biljetter!

Är datumknappen grå? Då kan det handla om en av två saker: Biljetterna är inte släppta till försäljning ännu, eller så har evenemanget fri entré.

Röd knapp betyder att du kommer till Ticksters webshop när du klickar på datumet. Om biljetterna har ett kommande biljettsläpp står det i webshopen. Vi brukar också skriva ut tidpunkt för biljettsläpp på sidan för aktuellt evenemang.

Gå före i biljettkön

Följ oss på sociala medier och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att vara säker på att få alla våra erbjudanden, som information om biljettsläpp, före alla andra.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Följ oss på Instagram

Gilla oss på Facebook

Hur bokar och avbokar jag biljetter?

Klicka på datumknappen på det evenemang du är intresserad av och följ sen instruktionerna. Kontakta oss om du behöver hjälp!

Vid ånger av förbokade biljetter kan du mejla oss på info@boden.fh.se. Obetalda bokningar av biobiljetter släpps automatiskt 1 minut innan evenemangsstart. Det samma gäller bokningar av biljetter till evenemang - så länge inget annat anges på sidan för aktuellt evenemang.

Hur bokar jag rullstolsplatser?

Så här gör du för att boka rullstolsplatser:

1. Klicka på datum för den föreställning eller film du vill se. Du skickas nu vidare till Ticksters webshop.

2. I nästa steg, klicka på "Jag väljer själv", för att välja rullstolsplatserna. Platserna finns på rad 14 och har nummer 12, 13, 14 och 15.

3. I nästa steg, under rubriken Betalning välj alternativet "Boka nu och betala vid uthämtning" om du vill nyttja vårt erbjudande om fri entré för ledsagare (1 ledsagare per sällskap).

4. Fyll i dina uppgifter och slutför bokningen

Innan visningen kommer du förbi Sagabiografen och hämtar ut dina biljetter. Sen är du klar och kan njuta av filmen! Om det endast är förköp till visningen behöver du komma förbi på plats för att kunna nyttja erbjudandet om fri entré för ledsagare.

Läs mer om rullstolsplatser

Hur återköper jag biljetter?

Så här återköper du biljetter till kommande evenemang

Skicka ett mejl till info@boden.fh.se med ditt namn, vad du vill att vi gör och det 10-siffriga referensnumret för hela köpet eller koden på biljetten som du vill återköpa. Om du hellre vill byta till ett annat datum eller föreställning går det i de allra flesta fall också bra.

Så här återköper du biljetter till evenemang samma dag

Vi svarar normalt på e-post med viss fördröjning, 1-2 arbetsdagar är normal väntetid. Gäller det biljetter till evenemang samma dag ska du därför i första hand ringa oss på 0921-18550 under våra ordinarie öppettider.

Biljetter till våra evenemang

Vid återköp av biljetter du köpt via hemsidan får du vanligtvis tillbaka pengarna på ditt bankkonto 3-5 bankdagar efter genomfört återköp. Vi förbehåller rätten att neka återbetalning enligt våra Köpvillkor.

Du kan också ringa oss eller komma förbi under biljettkassans ordinarie öppettider så hjälper vi dig med ditt återköp. Kom ihåg att begära återköp i god tid innan evenemangsstart.

Biljetter till andras evenemang

Arrangörer som säljer biljetter eller tar entré till evenemang som äger rum i våra lokaler tar själva beslut om hur de vill göra med återköp och återbetalning. Hittar du inte information om återköp? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Klicka här för att se alla våra köpvillkor

Vad gäller för åldersgränser på bio?

Åldersgränser på bio

  • Barntillåten
    Får ses av alla oavsett ålder
  • Från 7 år
    Får ses av alla i vuxet sällskap
  • Från 11 år
    Från 7 år i vuxet sällskap
  • Från 15 år
    Från 15 år utan vuxna. Från 11 år i vuxet sällskap.

I vuxet sällskap betyder att person över 18 år följer med (ledsagar) under hela visningen. Ha legitimation redo för att intyga din ålder när du ska se film hos oss med åldersgränsen från 15 år. Ålderskontroll genomförs i insläppet till salongen.

Läs mer om åldersgränser hos oss

Jag är ledsagare, behöver jag ha biljett till filmen?

Kort svar: Ja

Men vi erbjuder en ledsagare per sällskap med rullstol fri entré till biovisningar och evenemang. Vid bokning och hämtning av biljett hos oss i kassan, uppge att det handlar om ledsagarbiljett så löser vi resten!

Alla biobesökare ska ha en biljett med sig, oavsett om det handlar om fri eller betald biljett. Vid andras evenemang i våra lokaler kan andra regler gälla. Du hittar detaljerna på sidan för aktuellt evenemang.

Läs mer om rullstolsplatser

Måste mitt barn ha egen biljett?

Alla som ska se film behöver ha en egen biljett. Undantag görs för mycket små spädbarn, men vi rekommenderar i regel föräldrar att inte ta med sig spädbarn på våra ordinarie visningar. Anledningen är att biofilmer kan ha hög ljudvolym som kan skrämma eller bara vara mycket obehaglig för små barn.

Välj istället någon av våra visningar av knattefilm eller dagbio om du vet med dig att ditt barn är känsligt för höga ljud. Personalen kan berätta mer och ge dig en rekommendation. Fråga oss så hjälper vi dig hitta rätt film för dig och ditt barn!

Kan jag lämna mitt barn ensam på biografen?

Vi ser helst att ditt barn är över 7 år och självständigt när du lämnar barnet själv i våra lokaler. Med självständigt menar vi:

  • Kan hålla koll på sin biljett/placering
  • Kan själv sätta sig på sin plats i lokalen
  • Kan hitta till våra toaletter och gå på toaletten själv
  • Plockar själv undan skräp efter sig
  • Hittar på egen hand ut via nödutgångarna vid utrymning
  • Kan kontakta vuxen via telefon i nödfall

Barn och andra som inte klarar av att på egen hand utföra dessa uppgifter ska ha vuxen ledsagare med sig under hela visningen.

Kan min förälder intyga att jag är 15 år?

Alla som är över 18 år ses som vuxna och kan därför följa med (ledsaga) minderåriga på bio. Var redo med legitimationen i insläppet.

Den som följer med kan vara en kompis eller ett storasyskon - det viktiga är att personen är över 18 år och att den följer med under hela visningen.

Du kan inte intyga din ålder genom att be personal prata med förälder i telefon. Du kan inte heller låta någon intyga ålder för att sen lämna dig ensam på visningen.

Läs mer om åldersgränser på bio

När har ni öppet?

Våra ordinarie öppettider är tisdag till fredag, 15:00 - 18:00. Förutom det har vi alltid öppet 60 minuter innan biovisning och evenemang.

Startar filmen 14:00 kan du med andra ord köpa biljett, snacks och presentkort på plats från och med 13:00 till och med visningens start - oavsett veckodag.

Läs mer om öppettider och avvikelser här

När behöver jag hämta ut min bokade biljett?

Förköpta biljetter får du i handen (om du köper på plats) eller din din e-postadress (om du köper på hemsidan). Biljetter som bokats men inte betalts måste hämtas ut på plats innan evenemanget startar.

Bokningar som inte lösts ut släpps automatiskt 1 minut innan visningen startar.  Du behöver alltså ha hämtat ut dina biljetter 18:59 om visningen startar 19:00.

När du behöver vara på plats varierar. Vi brukar rekommendera minst 30 minuter innan visning för att hinna köpa snacks och betala för dina biljetter.

Orolig för trängsel? Ring oss när vi öppnat biljettkassan så berättar vi hur läget ser ut.

Kan jag köpa biljett på plats?

Ja, det kan du. Vi öppnar kiosken för försäljning av snacks och biljetter 60 minuter innan ordinarie visning

Kan jag alltid köpa popcorn/snacks hos er?

Kort svar: Nej.

Långt svar: Under våra ordinarie öppettider kan du köpa biljetter och presentkort, men inte snacks. Vi poppar våra popcorn ca 60 minuter innan filmen börjar. På så vis får du alltid färska popcorn när du går på bio hos oss!

Tänk i regel att du kan köpa popcorn vid bio, fika i pausen vid teater och scenkonst och godis och dryck (kaffe, te och läsk) vid alla evenemang.

I detaljerna på evenemangets egna undersida här på Folketshusboden.se kan du läsa mer om serveringen vid evenemanget. Är det några avvikelser ser vi till att skriva ned det där.

Och har du fler frågor finns vi här för att ge dig svar. Kontakta oss!

Vad kostar det att gå på bio?

Vi har ett och samma låga biljettpris för alla biobesökare. Istället för rabatter baserade på ålder strävar vi efter att kunna erbjuda något för alla.

Ordinarie priser

Premiärfilm 130:-
Knattebio 100:-
Dagbio 100:- (onsdagar 14:00, ojämna veckor)
Klassikervisningar mellan 100:- och 130:-

Biljettpriserna gäller både vid köp av biljett i kassan på Sagabiografen och på nätet via vår webshop. Enstaka visningar kan ha andra priser än de ovan. Läs mer på sidan för aktuellt evenemang.

Snacks och dricka

Snacks i biokiosken kostar 35-60 kr per vara. Jämförbart med att handla godis på kvarterskiosken med andra ord! När du förbeställer snacks till fler än 10 besökare på ditt evenemang ger vi mängdrabatt.

Kan jag betala med kontanter?

Ja, vi tar emot kontanter. Vid köp på hemsidan kan du även använda Swish.

På plats i kassan kan du betala med kontanter eller kort. Vi tar tyvärr inte emot Swish som betalsätt på plats.

Kan jag använda presentkort från Filmstaden (SF)?

Nej.

Sagabiografen är en fristående biograf som drivs av föreningen Folkets Hus Boden. Vi tar emot presentkort som är sålda på vår hemsida, i biljettkassan på plats samt Cityplays digitala presentkort.

Vad är dagbio?

Dagbio är bra film som visas för daglediga, varannan vecka, utvald av dig!

Information

Rullatorer kan fällas ihop och ställas mot grå vägg i Sagabiografens entré.

Lägre biljettpris
Onsdag varannan vecka
Dörrarna öppnas 13:00
Filmen startar 14:00

Ibland är det många som vill se en film. Då ordnar vi om möjligt extrainsatta visningar. Extrainsatta visningar kan ske på andra tider och dagar än normalt. Kontrollera noga så att du bokar biljett till rätt visning.

Vad är knattebio?

Knattebio på Saga är visningar av lite kortare filmer för de allra minsta. Speltiden brukar ligga mellan 30 och 60 minuter. Under visningen är ljudvolymen lägre än på kvällsvisningarna och ljuset tänt i salongen.

Perfekt för den där första, magiska upplevelsen av film på bio. Vuxna är också välkomna!

Hur är det med alkoholservering?

Alla kan söka tillstånd för att servera alkohol i våra lokaler. Folkets Hus har ett så kallat paustillstånd om att servera mellan akter vid kulturarrangemang (livesända och på plats) i vår kiosk i anslutning till Sagabiografen.

Vid försäljning kontrolleras ålder på den som köper av den som säljer och vi gör vid tillfället regelbundna kontroller så att ingen alkohol förs utanför våra lokaler, lämnas oövervakad eller ges vidare till minderårig.

Vi skriver i regel ut alltid ut om alkohol kommer finnas till försäljning på sidan för aktuellt evenemang.

Vem är det som driver biografen?

Sagabiografen drivs av föreningen Folkets Hus Boden. Vi är en ekonomisk förening med andelsägare och en medlemsvald styrelse. Det är med andra ord våra ägare (medlemmarna) som styr vad vi gör. Vilka som jobbar här hittar du på kontaktsidan.

Vi drivs av att göra Boden till en stad full av kultur och möten - inte att öka våra egna vinster. Allt överskott går in i verksamheten igen via investeringar.

Klicka här för att läsa mer om oss

Hur kan jag stötta Folkets Hus?

Tycker du om det vi gör? Då finns det en enkel sak du kan göra för att göra skillnad: Dela, gilla, ropa ut dit stöd från hustaken!

Vi förstår att inte alla kan besöka biografen eller stötta föreningar med pengar, men alla kan ge sin favoritbiograf en extra like, delning och shout out.

Hjälp oss sprida ordet om biografen och våra andra verksamheter! Tack ♥

Följ oss på Instagram

Gilla oss på Facebook

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Bli en del av huset

Du kan också bli medlem i föreningen - läs mer om hur du gör här

Varför står det inget om åldersgräns på filmen?

Åldersgränser på film bestäms av Mediemyndigheten. Ibland lägger vi ut information om kommande filmer innan de har granskats och därför vet vi inte åldersgränsen för filmen.

Om du vill söka efter åldersgränser på en film själv så gör det det lättast på mediemyndighetens hemsida.

Visar ni film i 3D och 4K?

Kort svar: Nej

Alla våra visningar är utan 3D-effekt då vi saknar utrustning för att visa film med 3D-effekt. Vi visar i regel all film i 2K-upplösning då det är den högsta tillgängliga upplösningen. Vissa filmer släpps i 4K och i de fall vi kan visar vi därför film i denna upplösning.

Är du nyfiken på tekniken bakom visningarna? Vi som visar filmen berättar gärna mer!

Har filmen syntolkning?

Vi syntolkar inte själv filmerna, men distrubutörer och producenter kan söka stöd från Filminstitutet för att syntolka deras filmer.

Du kan se vilka filmer som har syntolkning och få information om hur det fungerar på Bioguiden.se

Läs mer om syntolkning på bio här

Vad är eventbio?

Eventbio är tävlingar och andra aktiviteter i samband med premiärfilmer. Vi ställer i ordning för galapremiär med röda mattan, klär upp oss lite och ordnar roliga aktiviteter, som filmquiz och fototillfällen. Ibland har vi dekorerat lokalen och bjuder på något extra i kiosk och kassa.

Upplägget kan alltså variera från film till film - gemensamt är att det är premiärer med det där lilla extra. Läs mer om vad som händer och hur du deltar på landningssidan för eventbio.

Vad är ett filmpass?

Ibland är en film en del av ett program eller en säsong. Ett filmpass ger dig entré till alla filmer som är del av programmet. Du som tänkt se alla filmer i ett program får en förmånelig rabatt när du köper ett filmpass istället för enskilda biljetter.

Filmpassen kan inte återköpas efter att första filmen har visats.

Vad gäller vid bokning av rullstolsplatser till andras evenemang?

Riksteaterföreningen

Till Riksteaterföreningens föreställningar i Saga ingår ledsagarens biljett i priset för rullstolsplatsens biljett. Du behöver alltså inte boka eller skriva ut biljett till ledsagare. Vid frågor, vänligen kontakta Riksteaterföreningen via e-post: riksteatern.boden@gmail.com

Övriga arrangörer

Saknas information om rullstolsplatser vid evenemanget? Kontakta i första hand arrangören direkt. Arrangör ska stå angiven i spalten med detaljerad information på evenmangssidan. Kontaktuppgifter hittar du på arrangörens egna webbplats.

Läs mer på sidan Rullstolsplatser

Hur fungerar stämpelkort?

Till vissa visningar och serier erbjuder vi stämpelkort. Stämpelkortet får du i insläppet till salongen och där kan du även efterregistrera dina stämplar om du köpt biljett online.

Erbjudanden och villkor kan se lite olika ut från kampanj till kampanj. Läs mer på visningen eller baksidan av stämpelkortet.

I de fall där du erbjuds rabatterat pris eller fribiljett behöver du komma till kassan och byta ditt ifyllda stämpelkort mot biljett eller vara.

Hjälp oss bli bättre.

Berätta för oss när något inte fungerar och kan anpassas bättre för dig. Genom ditt engagemang växer vi starkare - tillsammans!

Klicka här för att mejla oss

Tillgänglighet

På sidan Tillgänglighet har vi samlat information om de anpassningar som vi gör för att du ska kunna delta på lika villkor

Läs mer om anpassningarna här

Inför ditt besök

Förköpta biljetter får du i handen (om du köper på plats) eller din e-postadress (om du köper på hemsidan). Vi har alltid kunnig personal på plats - säg till om du har frågor eller problem!

Undrar du något mer inför ditt besök? Läs svaren på våra vanligaste frågor och svar här eller kontakta oss så hjälper vi dig.

Gå före i biljettkön.

Vårt nyhetsbrev är fullproppat med kommande filmer, andra spännande evenemang och erbjudanden - var först med att boka platser till nästa premiärfilm

Klicka här för att anmäla dig

By Formsmedjan. Powered by Yago